Alla inlägg under april 2007

Av Anna - 30 april 2007 21:28

Första begivenheten idag blev "Meeresmuseum" - inrymt i en stor gammal klosterkyrka. Med mängder av akvarier med allsköns spännande fiskar, hajar och sköldpaddor var ungarna helnöjda.

 På eftermiddagen sov vi middag allihop och sedan blev det långpromenad i stan. Kvällens middag avnjöts i hotellets restaurang. Som vi fattade skulle vi få sparrissoppa till förrätt, någon typ av mellanrätt och sedan fläskkött. Men våra språkkunskaper får kanske bättras på lite, för det blev oxsvanssoppa, en krämig ragu och citronfromage.

Av Anna - 29 april 2007 21:26

Så bar det iväg då - på åtminstone Eriks första utlandsresa. Med nyinskaffat pass (som man ju i och för sig aldrig behöver visa men utifall att...) klev han in i minibussen som vi hade hyrt. Med i bussen följde hela familjen plus mormor och morfar.

Det blev en lång dag med bilresa på förmiddagen till Trelleborg och sedan båtresa till Sassnitz. Ungarna slocknade i bilen från färjan till hotellet och lika bra var nog det.

 På kvällen blev det middag på en typisk tysk liten "biergarten".

Av Anna - 27 april 2007 21:57

Åh, vad fint det är nu. Tulpanlökarna vi grävde ner i mängder i höstas har kommit upp och blommar så fint. Vackrast är nog Klaras mästerverk vid lekstugan.

Av Anna - 25 april 2007 22:25

Jahapp, då har varit på step igen. Idag hade vi en annan ledare. Jäsiken så dåligt det gick då. De hade fått dit en überkäck människa som skuttade upp och ner på brädan där framme, vilt tjoande "åh, ett, åh, två och chassé och upp och andra sidan nu då och kom igen och ett, tillbaka, två, touch och MAMBO! Åh, chassé, åh, HÅLL, HÅLL, HÅLL, tillbaka, touch ochsåfyrakickarnudå.... MEN KOM IGEN! Och från början...

Ja, ni kan ju tänka er. Jag höll på att trilla av brädan och snubbla över både den och mig själv gång på gång. Ett under att jag klarade mig utan frakturer. Jag krälade ut därifrån. Men inte av utmattning, nä, särskilt jobbigt var det egentligen inte. Men armarna hade trasslat ihop sig bakom nacken och det hade gått dubbelknut på benen. Jag såg ut som en gravt missbildad sjöjungfru. Finns det ingen grundkurs i själva stegen, till typ en ballad eller nåt? Hur sjutton ska man hinna tänka?

Av Anna - 23 april 2007 22:21

Följande punkter listade jag för över en månad sedan. Och hur har det då gått?

 1. Plocka undan vintergrejerna - det ska bli 11 grader i morgon. Vintern är slut va? Resultat: Har jag gjort. Men jag fick plocka fram skiten igen. För vintern kom ju tillbaka.

2. Baka med barnen. Resultat: Jajamensan, frysen är full av rågbröd och vaniljbullar.

3. Inhandla något nytt och piffa upp sovrummet. Resultat: Antal inhandlade saker = noll. Och julgardinen hänger kvar. Men jag har hållt liv i murgrönan. Och det är minsann inte så dåligt.

4. Köpa nya krukväxter (och börja vattna dem!) Resultat: Har inte köpt några nya. Å andra sidan har jag då heller inte kunnat ta död på några. Och man ska tänka positivt.

5. Göra ett vårarrangemang i stora krukan på trappan. Resultat: Ja, faktiskt! Där blommar nu vinröda penséer bredvid en murgröna.

6. Boka en spadag i Länghem. Om mitt 1,5 år gamla presentkort nu gäller än. Resultat: Har i alla fall konstaterat att det inte står något datum på presentkortet. Så jag ska ringa. Snart. När jag har kollat makens kalender.

7. Boka boende i Italien. Resultat: Nästan färdigt.

8. Boka en fikadejt med Charlotte. Jag har ju en överraskning till henne. Resultat: Bokade dejten men hon blev sjuk. Fast hon fick överraskningen när vi var där på långfredagen.

9. Fixa i ordning det som ska lämnas till fyndmarknaden. Resultat: Ja, det blev av. Men jag blev inte av med så mycket.

10. Ringa Sassa och fråga hur magen mår. Det är ju pinsamt att hon skrev på julkortet att hon har en bebbe på väg och jag FORTFARANDE inte fått ändan ur vagnen och ringt henne. Resultat: Äntligen har jag ringt henne. Och magen mår bra. Och är ganska tjock vid det här laget.

Av Anna - 23 april 2007 22:08

Jaha, den där våren - eller sommaren - som visade sig häromveckan försvann som en avlöning. Tulpanerna har stannat av i blotta förskräckelsen och på fönsterbrädorna står det också still. Det enda som fortfarande växer är Klaras tomatplantor. Men till helgen ska det visst bli fint igen. Säger dom. Fast jag kan ju hoppas på fortsatt regn fram TILL helgen så att 1) pappa kan komma hit och strolla och 2) jag slipper göra något i trädgården.

Av Anna - 22 april 2007 22:05

Jag har varit på RUM-förbundsmöte i Linköping. En uppvisning i auktoritärt manligt styrelseskap var det förvisso men Inger, Kristina och jag hade kul och trevligt ändå. Mellan sittningarna, åtminstone. Och vi försökte och gjorde så gott vi kunde med våra yrkanden och inlägg i debatten. Men det hjälpte inte. Som Inger sa när vi satte oss i bilen och åkte hem: "Årsmöte ska vi ha, men kom inte och tyck nåt".

Av Anna - 20 april 2007 22:03

...kom jag iväg till gymmet. Ledaren var i och för sig sjuk den här gången också men idag fanns det i alla fall vikarie. Körde ett steppass och det var SÅÅ kul. Man har ju koordination som en halvförlamad, dräktig get men ändå!

Ovido - Quiz & Flashcards