Alla inlägg under december 2006

Av Anna - 25 december 2006 18:53

Usch vad jag är dålig på att komma ihåg att blogga. Och på att lägga in bilder - jag tar inte ens så mycket bilder längre. Hinner aldrig med. Och hinner jag väl ta några så hinner jag aldrig köra över dem till datorn.Julafton igår. Den började med julfrukost och julspel i kyrkan. Sedan kom släkten till oss. Julbord läääänge, Kalle Anka och väntan på tomten. Mängder av paket och allmänt hysteriskt kaos, trots att vi började så fint med att läsa rim och öppna ett paket i taget. Ungarna fick en massa fina saker, ja, jag själv också förresten. En spaweekend, biljetter till Singing in the rain, prenumeration på lovefilm.se (nu när vi äntligen har blivit moderna människor med en riktig dvd-spelare så vi slipper sitta framför en bärbar dator och glo på skärmen), en jättesuperfin bok, badsalt och bodylotion med olivolja och jättemycket scrapgrejer. Det är väl därför jag inte hinner blogga. Jag har fullt upp härnere i scrapträsket. Jag fick nya stämplar, bland annat ett helt alfabet från svärmor!!! Efter ostbricka och hemskjutsning av broder med sambo och ungar åkte jag till kyrkan och sjöng.Idag fortsatte julfirandet med traditionsenlig kalkonmiddag hos mor och far. Jättegott och jättetrevligt.Nu är hela familjen helt slut. Tur att det är ledigt några dagar till. Klara bad att få gå och lägga sig halv sju. Själv slocknar jag snart. Återkommer en piggare dag.

Av Anna - 15 december 2006 21:14

Ungarna och jag satt bänkade klockan åtta. Jörgen var så ointresserad att han gick till en annan tv och kollade på Doobidoo. Mest fascinerade blev tjejerna när Fuglesang skulle visa hur man äter i rymden - han släppte gelehallon i luften och fångade dem med munnen. Flickorna bara gapade och följde hela sändningen utifall att gelegodisarna skulle flyga igen...Efter programmet gjordes det sedan vetenskapliga tester av jordens dragningskraft och tyngdlagen - ett antal leksaker släpptes i golvet och det konstaterades att ingen av dessa stannade i luften och "flög".

Av Anna - 15 december 2006 19:56

Dagen började med ett tidigt beredningsmöte. Vattnet har sjunkit något men det är inte lätt att samordna information. Radion hade gått ut med helt felaktiga uppgifter och det blev en del pyssel att ställa saker och ting tillrätta. Dock en utmärkt chans att lära sig massor.Eftermiddagen ägnades i Betlehem (som var påfallande likt Ulricehamns kyrka men ändå inte). Morfar mötte upp utanför och vi vandrade i över en timme. Jättemysigt som vanligt. Vilket jobb de lägger ner!På kvällen anlände kussarna till hamburgarkalas och fredagsmys. Erik stupade kvart i åtta och tjejerna väntade på direktsändningen från rymden klockan åtta. Tur att det inte bara är jag som fått rymddille! Själv följer jag Nasas webb-TV med stort intresse nästan dygnet runt.

Av Anna - 14 december 2006 19:54

Vattnet bara stiger och SMHI gick ut med klass 3-varning häromdagen. På jobbet samlades vi till beredskapsmöte. Ingen katastrof just nu men vi måste ju vara förberedda. Själv tycker att jag det är ett alldeles ypperligt tillfälle att öva - skarpt läge men ändå ingen fara på taket än. Men man vet ju inte vad som händer.

Av Anna - 13 december 2006 19:51

Upp i ottan och fixade frukost på brickor. Väckte ungarna och klädde ut dem till tärna och pepparkaksgubbe. Vi anlände till Studentvägen samtidigt som kusinerna - en Lucia och en tärna. Smög in och tassade upp för trappan. Lucian Ebba gick först i tåget med smörgåsbrickan, sedan följde två söta tärnor och sist gick en liten pepparkaksgubbe med ett fat pepparkakor. Sååå sött! Mormor/farmor blev helt rörd och jätteglad och överraskad. Synd om morfar/morfar som redan åkt till Limmared för att fira Lucia. Vi åt frukost tillsammans allihop i vardagsrummet.För ungarnas del blev det ytterligare lussande på församlingsgården för alla tanter och gubbar på onsdagslunchen. Uppskattat såklart! Efteråt bjöds barnen på julbord och fick godispåsar.

Av Anna - 12 december 2006 21:56

Klara har haft ont i fötterna i ett par års tid - nästan varje natt. På fyraårskontrollen tyckte sköterskan att hon borde kollas av läkare. Egentligen är det inget jätteproblem - hon har inte ont på dagen, men vaknar nattetid och är ledsen för att det "kryper i fötterna". Vår teori var att en nerv ligger i kläm. Läkarens en annan: glutenallergi!!! Så nu ska vi ta prover på henne. Inte visste jag att man kunde ha matsmältningsorganen i fötterna...Nu är det väl ingen som tror särskilt mycket på denna diagnos men nånstans ville doktorn börja. Själva är vi nog mer inne på en kiropraktor i Borås som jobbar med barn och klämda nerver.

Av Anna - 11 december 2006 21:47

Erik har någon mysko gegga i ögat. Idag var det i och för sig bättre men vi bestämde redan igår kväll att jag får stanna hemma med barnen idag - de lär inte vilja ha honom på dagis. Igår morse var han helt igengrodd och svullen i ögonen. Men tydligen var det inte ögoninflammation utan bara förkylningen som verkar ha satt sig på ögonen. I morgon får det bli dagis.

Av Anna - 10 december 2006 21:43

Snart är julen här. Det kan ingen människa tro när man tittar ut. Men vi gjorde vårt bästa för att få julstämningen att infinna sig. Mamma, jag och barnen åkte till Torpas julmarknad. Stannade till vid Forsa kvarn och beskådade en fin utställning, vidare till Torpa (ungarna höll på att skämma ut oss med allt pepparkaks- och godisätande). Handlade en del och åkte vidare till Hofsnäs och Gammelgården där det också slank med några små tomtar.Sedan var det julshopping hemma på gågatan med efterföljande Luciakröning. Det är något visst med Lucia alltså. För femton år sedan stod jag där själv. (Hur gammal är jag egentligen??)

Ovido - Quiz & Flashcards